Ældre

Her finder du problemstillinger indenfor det overordnede tema 'Ældre'

Problemstillingerne kommer fra alle hjørner af Københavns Kommune, og varierer fra at være en idé, vi ønsker jeres hjælp til at undersøge nærmere, til et konkret projekt, der har brug for en helt specifik løsning. 

Vi ser frem til at høre jeres bud på, hvordan vi gør København en bedre by for alle borgere.

Hvordan starter man et projektsamarbejde

1. Vælg den problemstilling du/I ønsker at arbejde med
2. Send en mail via kontaktformularen nedenfor
3. Aftal nærmere forløb med kontaktpersonen

Forslag til projekt: 

  1. Ældres borgeres brug af byrummet   
    Der ønskes en undersøgelse af, hvordan ældre mennesker (65+) bruger byen og hvad der skal til for at de bruger byrummet mere. Det kan være en komparativ analyse - hvad findes der af viden inden for området og hvordan kan vi gøre den viden brugbar i Sundheds- og Omsorgsforvaltningen? Det kan også være en kvalitativ analyse hvor der kan tages udgangspunkt i spørgsmål som: Hvordan bruger ældre mennesker byen? Hvad er deres ønsker til hvordan deres nærmiljø skal se ud? Hvad oplever de som inkluderende byrum – og ekskluderende? Projektet vil indgå i forvaltningens arbejde omkring Fremtidens ældrevenlige og sunde København.         

    Data: Undersøgelsen kan bruge metoder som tekstanalyse, byvandring, interviews og lign.
    Forvaltning: Sundheds- og Omsorgsforvaltningen 
    Tilbud: Sundheds- og Omsorgsforvaltningen vidensdeler om ældres behov og brug af byrum og formidler kontakt til målgruppen.

  2. Samvær og sammenhold i ældreboliger                     
    En undersøgelse af, hvad der styrker sammenhold og samvær i ældreboligområder. Der kan tages udgangspunkt i spørgsmål som: hvilke aktiviteter findes og hvilken betydning har det, at deltage i dem? Hvad afholder fra deltagelse? Hvad bruges fælleslokaler til – hvilken dynamik ses mellem dem, der mødes i fælleslokalet i selve mødet og efter? Projektet vil indgå i forvaltningens arbejde omkring Fremtidens ældrevenlige og sunde København.         

    Data: Undersøgelsen kan bruge metoder som interviews, spørgeskemaer og lign.
    Forvaltning: Sundheds- og Omsorgsforvaltningen 
    Tilbud: Sundheds- og Omsorgsforvaltningen giver et overblik og boformer for ældre, tilknyttede aktiviteter og formidler kontakt til målgruppen. 

  3. Fastholdelse af egen træning                  
    Der ønskes viden om, hvilken form for træning ældre selv tager initiativ til og engagerer sig i. Det kan være formaliseret træning fx i en forening eller træning igennem hverdagsaktiviteter, træning i kommunale tilbud eller i fitness. Der ønskes perspektiver på, hvordan teknologier eller civilsamfundet, byrummet og lokale aktiviteter kan understøtte borger i at fastholde træningen. Hvordan får vi ældre til at fastholde træning i det daglige?          

    Data: Undersøgelsen kan bruge metoder som interviews, spørgeskemaer og lign.
    Forvaltning: Sundheds- og Omsorgsforvaltningen 
    Tilbud: Sundheds- og Omsorgsforvaltningen formidler kontakt til målgruppen.

  4. Fremstillingen af den ældre - en gammel voksen?
    Der ønskes viden om, hvordan kommunen skal tilpasse sine tilbud til fremtidens ældre. Keith Richard og Bob Dylan er begge over 80, og snart har 68-generationen brug for hjælp for at klare deres dagligdag. Trends og bøger som bl.a. Aske Juul Lassens fagbog "De nye gamle" peger på at dagens ældre oplever en trang på livet og ønsker at bidrage og deltage i samfundet i højere grad end at være passive "gamle". Men passer den fortælling for alle københavnere, eller er der forskel mellem borgergrupper? Nogle har måske brug for mere hjælp for at kunne bidrage og være aktive i samfundet, mens andre slet ikke kan genkende sig i det billede?  Hvordan er synet på aldring ændret igennem tiden? Hvordan ser vi på aldring i dag – og hvordan ændrer vi fortællingen i kommunerne om ældre til at være en ressourcestærk gruppe, som gerne vil bidrage? Hvordan skal kommunen tilpasse sine tilbud efter "de nye ældre"? Eller hvad gør det ved den fagprofessionelle rolle, når man skal arbejde med en ny type borgere?                         

    Data: Metoden kan være litteraturstudie, interviews med borgere, de unge ældre, dialog med kommunikationsbureauer.
    Forvaltning: Sundheds- og Omsorgsforvaltningen.
    Tilbud: Sundheds- og Omsorgsforvaltningen formidler kontakt til respondenter, fx personale i hjemmeplejen.

  5. Frivillighed   
    Civilsamfundet og samarbejde med pårørende er en bærende værdi i den nye ældrelov og set i lyset af nuværende og kommende rekrutteringsudfordringer er ønsket at samarbejde mere med civilsamfundet og frivillige i løsningen af praktiske opgaver omkring ældre borgere i hjemmeplejen og på plejehjem. Der efterlyses en undersøgelse af de ældres, deres pårørende og medarbejdernes oplevelser af og erfaringer med at frivillige hjælper med de praktiske opgaver. Indhold i undersøgelsen kan fx være:
    • Hvilke udfordringer og potentialer identificeres i krydsfeltet mellem borgere, pårørende, medarbejdere og frivillige, når frivillige løser praktiske hverdagsopgaver? 
    • Konkret afdækning af eksisterende erfaringer med fælles løsning af opgaver, herunder en undersøgelse af om frivillige løser opgaven bedre eller dårligere? 
    • Hvad der skal til for at borgere, pårørende og medarbejdere er trygge ved at opgaven løses af frivillige, og hvordan klædes de frivillige på til opgaven?            

    Data: Metoden er interview med ældre i hjemmeplejen, deres pårørende og medarbejdere som møder frivillige i dagligdagen
    Forvaltning: Sundheds- og Omsorgsforvaltningen 
    Tilbud: Sundheds- og Omsorgsforvaltningen formidler kontakt til respondenter. 

  6. Fra rådgivning til handling – hvornår rykker det noget?                 
    Kommunen rådgiver ofte borgere om teknologier, som kan gøre hverdagen lettere, men som borger selv skal indkøbe. Der efterlyses en undersøgelse af, de ældre og deres pårørendes brug af den råd og vejledning de får 
    Hvad sker der for borger i mødet med kommunen som rådgiver? Hvordan tager de de gode råd til sig? Hvordan formidler vi bedst muligt til borgere? hvordan kan vi forbedre chancerne for, at borgerne handler på den råd og vejledning de har fået. 

    Data: Metoden er interview med borgere, fx borgere der har haft forebyggende besøg. Det kan også være opfølgende interview med borgere, der har besøgt kommunens læringslejligheder eller haft besøg af en visitator.                          
    Forvaltning: Sundheds- og Omsorgsforvaltningen 
    Tilbud: Sundheds- og Omsorgsforvaltningen formidler kontakt til målgruppen.

Kontakt for samarbejde

Studieby København

Husk at skrive projektnavn