Brug København som case i din uddannelse
Projekter
Fold alle ud
Beskæftigelse
Problemstillingerne kommer fra alle hjørner af Københavns Kommune, og varierer fra at være en idé, vi ønsker jeres hjælp til at undersøge nærmere, til et konkret projekt, der har brug for en helt specifik løsning.
Vi ser frem til at høre jeres bud på, hvordan vi gør København en bedre by for alle borgere.
Hvordan starter man et projektsamarbejde
- Vælg den problemstilling du/I ønsker at arbejde med
- Send en mail via kontaktformularen nedenfor
- Aftal nærmere forløb med kontaktpersonen
Forslag til projekt:
- Studiejob og ungdomsjob i serviceindustrien
Har COVID19 medført et ændret syn hos unge på at søge arbejde i servicebranchen? Sommersæsonen 2021 har givet mulighed for godt lønnede job som fx podere og mindsket udbuddet af arbejdskraft i servicesektoren. Vil vi se en langsigtet effekt og hvad betyder det for servicesektoren fremover?
Forvaltning: Økonomiforvaltningen
Tilbud: Møder og sparring
Byudvikling
Problemstillingerne kommer fra alle hjørner af Københavns Kommune, og varierer fra at være en idé, vi ønsker jeres hjælp til at undersøge nærmere, til et konkret projekt, der har brug for en helt specifik løsning.
Vi ser frem til at høre jeres bud på, hvordan vi gør København en bedre by for alle borgere.
Hvordan starter man et projektsamarbejde
1. Vælg den problemstilling du/I ønsker at arbejde med
2. Send en mail via kontaktformularen nedenfor
3. Aftal nærmere forløb med kontaktpersonen
Forslag til projekt:
Sundhedsadfærd og -behov i byrummet hos udvalgte målgrupper
Københavns Kommune vil gerne forme byrummet og fremme brugen af det til gavn for sundheden. Der ønskes en kvalitativ analyse af behov i byrummet for en afgrænset målgruppe i København. Analysen afgrænses til en specifik målgruppe ud fra alder og køn (fx ældre mænd i alderen 65-75 år), men også på sygdom/risikoadfærd (fx demens, stressramte, diabetikere, fysiskinaktive, rygere etc.). Formålet med projektet er at skabe mere viden om forskellige målgruppers adfærd og behov i byrummet, således det bliver muligt at identificere relevante tiltag for at fremme sunde rammer i byen for den specifikke målgruppe.
Forvaltning: Sundheds- og Omsorgsforvaltningen
Tilbud: Sparring på projektbeskrivelse
Estimeret tid: 6 timer
Data: Kvalitative data – interview og observation
Opfølgning: Vi vil meget gerne høre om resultaterne fra projektet gennem et mundtligt oplæg, som de studerende holder efter projektets afslutning. Vi vil også gerne læse de studerendes opgave
- Kvalitet i små boliger
Med Kommuneplan 2019 er det blevet muligt at opføre familieboliger ned til 40 m2 i byudviklingsområderne. Det skal derfor ses på, hvordan der skabes kvalitet i boligen, når kvadratmeterne er få.
Forvaltning: Teknik- og Miljøforvaltning
Tilbud: 2 møder af to timer til introduktion og evt. evaluering med en byplanlægger og en byggesagsbehandler
Data: Analyse af boligstørrelser i forbindelse med Kommuneplan2019.
- Støjkortlægning af gader med høj restaurationstæthed
Det er muligt for københavnere at søge om tilskud til opsætning af lydisolerede vinduer, hvis ens bolig/ejendom er beliggende ved stærkt støjende vejstrækninger. Miljøstyrelsens støjkort for trafikstøj benyttes til at kvalificere behovet. For at udbrede denne ordning til også at omfatte anden støj end trafikstøj, ønsker Enhed for Udeservering og Støj i Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning at undersøge, om det er muligt at kortlægge støjniveauet på gadestrækninger med stor restaurationstæthed. Det tænkes, at der på disse udvalgte strækninger i byen skal indsamles og analyseres data fra lydtryksmålere (støjmålere), som er opsat til formålet på strategiske steder i gadebilledet. Der er mange forbehold ved anvendeligheden af uovervågede målinger, hvorfor Teknik- og Miljøforvaltningen ønsker at afdække muligheden for at få valide data fra sådan et forsøg. Ud over at afdække om borgere, som bor i restaurationstætte områder, er ligeså belastet af støj hen over et døgn, som de der bor langs stærkt trafikerede veje, vil en kortlægning ligeledes kunne anvendes til opfølgning på Restaurationsplanen fra 2021, hvoraf det fremgår at: Det kan også undersøges, om støjmålinger på længere sigt kunne danne baggrund for vurderinger i bevillingssager. I forlængelse heraf ville kontinuerlige støjmålinger kunne måle effekten på støjniveauet i byen af de tiltag, der iværksættes, så erfaringerne kan bidrage med viden til eksempelvis byudvikling i andre områder.
Forvaltning: Teknik- og Miljøforvaltningen
Tilbud: De studerende vil kunne deltage i Nattetilsyn med kommunens støjvagter for visuel vurdering af problemets omfang samt sparring og dialog med udvalgte medarbejdere i støjenheden. Vi ser, at projektet kunne være relevant for ingeniør-, miljøplanlægger- og byplanlæggerstuderende m.v.
Estimeret tid: De projektansvarlige giver et estimat på antal timer, som tilbydes i forbindelse med samarbejdet.
Data: Data fra enhed for Udeserverings og Støj´s journalsystem om bevillingstæthed og klagebelastning ifm. støj fra restaurationer i byen m.v.
Andre relevante temaer: Natteliv, byplanlægning, tryghed, renovering m.v.
Opfølgning: På baggrund af projektsamarbejdet aftales det med de studerende om afrapporteringsform efter et afsluttet forløb. Det kan med fordel aftales tidligt i samarbejdet. Der kan både være tale om et fysisk produkt og/eller en mundtlig præsentation. En opfølgning kan på den måde give anledning til at reflektere over nye problemstillinger, som andre studerende kan undersøge/belyse, hvis forvaltningen ønsker dette.
Børn og unge
Her finder du problemstillinger indenfor det overordnede tema 'Børn og unge'
Problemstillingerne kommer fra alle hjørner af Københavns Kommune, og varierer fra at være en idé, vi ønsker jeres hjælp til at undersøge nærmere, til et konkret projekt, der har brug for en helt specifik løsning.
Vi ser frem til at høre jeres bud på, hvordan vi gør København en bedre by for alle borgere.
Hvordan starter man et projektsamarbejde
1. Vælg den problemstilling du/I ønsker at arbejde med
2. Send en mail via kontaktformularen nedenfor
3. Aftal nærmere forløb med kontaktpersonen
Forslag til projekt:
- Unges frafald på ungdomsuddannelser
Hvorfor falder så mange unge fra på ungdomsuddannelserne? En hel del unge ufaglærte under 30 år har op til flere afbrudte uddannelsesforsøg bag sig på de gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelserne. Der er brug for en undersøgelse af årsagerne til, at de unge falder fra ungdomsuddannelse og ender i jobcentret. Er der fx sociale, økonomiske, kulturelle eller andre faktorer, der spiller ind? Denne viden er vigtig både for at mindske frafaldet på uddannelserne men også i forhold til, hvordan Jobcenter København – Ungeenheden bedst sætter ind, når den unge ender i jobcentret.
Forvaltning: Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen
Tilbud: Aftales med Jobcenter København - Ungeenheden
Data: Ved behov er der data over afbrudte uddannelser på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside
- Branding af Københavns skoler og dagtilbud
Børne- og Ungdomsforvaltningen ønsker en målgruppeanalyse, som kan give os et indblik i, hvilke bevæggrunde byens forældre har, når de vælger skole eller daginstitution, og hvad der kan være med til at betrygge dem i, at vi har gode tilbud til deres børn. Analysen må meget gerne give os indblik i, hvilke myter om vores tilbud, vi evt. skal have punkteret.
På baggrund af analysen vil vi også gerne have de studerendes konkrete bud på, hvordan forvaltningen kan udkomme med gode historier fra byens folkeskoler og dagtilbud. Fx i form af bud på nye formater til kommunens sociale medier.
Forvaltning: Børne- og Ungdomsforvaltningen
Tilbud: Møde med forvaltningens centrale kommunikationsteam. Møde med fagdirektør og besøg på udvalgte skoler og dagtilbud i det omfang, det er relevant for projektet
Estimeret tid: Estimeres i forbindelse med samarbejdet.
Data: Forvaltningens analyseenhed kan i et vist omgang stille relevant data til rådighed for projektgruppen
Opfølgning: Det aftales indledningsvis med de studerende, om der er et fælles behov/ønske om afrapportering efter et afsluttet forløb
Andre relevante temaer: Rekruttering af medarbejdere (særligt pædagoger og lærere)
Digitalisering
Problemstillingerne kommer fra alle hjørner af Københavns Kommune, og varierer fra at være en idé, vi ønsker jeres hjælp til at undersøge nærmere, til et konkret projekt, der har brug for en helt specifik løsning.
Vi ser frem til at høre jeres bud på, hvordan vi gør København en bedre by for alle borgere.
Hvordan starter man et projektsamarbejde?
1. Vælg den problemstilling du/I ønsker at arbejde med
2. Send en mail via kontaktformularen nedenfor
3. Aftal nærmere forløb med kontaktpersonen
Forslag til projekt
- Brugerbehov i drift af digitale løsninger
I Københavns Kommune arbejder vi målrettet med at involvere borgere i udviklingen af digitale løsninger. Vi arbejder bl.a. med brugerrejser for at forstå borgernes behov i projekters udviklingsfase. Vi vil gerne blive bedre til at sikre, at disse tilgange og erfaringer kommer med i driften af vores digitale løsninger, så vi løbende har borgernes behov for øje. Hvordan kan brugerinddragelsestilgange og muligvis ‘design thinking’ indgå i driften i digitaliseringsprojekter i Københavns Kommune? Der ønskes bud på metoder, digitale værktøjer eller noget tredje.
Forvaltning: Kultur- og Fritidsforvaltningen
Tilbud: Sparring med service designere
Data: Interview med systemforvaltere og projektledere. Cirkulærer og forretningsgange for systemdrift mm.
- Fremtidens digitale borgerservice
I Københavns Kommune arbejder vi målrettet med fremtidens digitale service overfor borgerne. Vi arbejder på at forbedre løsninger som digital post, hjemmeside og webblanketter, og ønsker at levere den bedste service for københavnerne via de digitale kanaler. Hvordan kommer Københavns kommune på forkant med borgernes forventning til vores digitale borgerservice? Hvad forventer borgerne i fremtiden og hvordan spiller borgerservice sammen med andre typer digital service?
Forvaltning: Kultur- og Fritidsforvaltningen
Tilbud: Præsentation af digitale kanaler i borgerservice, evt. observation i borgerservice.
Data: Data på brug af forskellige kanaler.
- Ibrugtagning af Københavns Kommunes nye fælles intranet
I starten af 2022 er Københavns Kommune i gang med at tage det første fælles intranet i brug. Intranettet kan herefter tilgås af alle kommunens medarbejdere – også via mobile platforme. Hvordan sikres at flest mulige medarbejdere tager intranettet i brug som et redskab til at finde viden og rette værktøjer, og dermed at gevinsten med et fælles intranet med adgang for alle realiseres?
Forvaltning: Kultur- og Fritidsforvaltningen
Tilbud: Dialog med program/serviceejerskab, interviews med forretningsejerskab og udvalgte brugere
Data: Brugsstatistik (Siteimprove), Usecases, cookbook for fælles migrering
- Innovationsrejsehold
Innovationsrejseholdet i Kultur- og Fritidsforvaltningen er et pilotforløb med fokus på at undersøge, hvordan digitalisering kan understøtte fremtidens borgeroplevelser inden for kultur, fritid og borgerservice og dermed sikre, at Kultur- og Fritidsforvaltningen er på forkant med borgernes forventninger til Københavns Kommune.
Innovationsrejseholdets formål er dermed at se det, der endnu ikke findes, og at kunne forestille sig radikalt anderledes udviklinger, der bryder med vaner og plejermentalitet – uden at miste forbindelsen til virkeligheden.
Studerende skal bidrage med at definere og konkretisere fremtidens målgrupper og servicerejser for f.eks. bibliotekerne, idrætsfaciliteterne, Københavns Borgerservice m.fl. på baggrund af feltarbejde og workshops med udvalgte forretningsområder i Kultur- og Fritidsforvaltningen.
Pilotforløbet sker i et samarbejde mellem Kultur- og Fritidsforvaltningens Digitaliseringskontor og ambassadører fra forskellige forretningsområder og planlagt som en proces understøttet af metoder inden for designtænkning og servicedesign.
Forvaltning: Kultur- og Fritidsforvaltningen
Tilbud: Deltagelse i planlægning og facilitering af aktiviteter indenfor designtænkning og servicedesign
Estimeret tid: Aftales nærmere
Foreningsliv og frivillighed
Problemstillingerne kommer fra alle hjørner af Københavns Kommune, og varierer fra at være en idé, vi ønsker jeres hjælp til at undersøge nærmere, til et konkret projekt, der har brug for en helt specifik løsning.
Vi ser frem til at høre jeres bud på, hvordan vi gør København en bedre by for alle borgere.
Hvordan starter man et projektsamarbejde
1. Vælg den problemstilling du/I ønsker at arbejde med
2. Send en mail via kontaktformularen nedenfor
3. Aftal nærmere forløb med kontaktpersonen
Forslag til projekt:
- Flere frivillige som ikke taler dansk
I København er der mange unge studerende, som ikke taler dansk. Det er en udfordring, hvordan de ikke-dansk talende kan inkluderes som frivillige i frivillige organisationer/indsatser. Socialforvaltningen er derfor i samarbejde med Frivilligcenter Valby/Vesterbro/Kgs. Enghave interesseret i at få undersøgt, hvordan flere ikke-dansk talende kan inkluderes som frivillige i frivillige organisationer/indsatser.
Forvaltning: Socialforvaltningen
Tilbud: Sparring med Frivilligcenter Valby/Vesterbro/Kgs. Enghave
Estimeret tid: Det kommer an på frivilligcentrets ressourcer på det givne tidspunkt, og omfanget af opgaven og antal elever
Kontaktperson: Sekretariatsleder fra Frivilligcenter Valby/Vesterbro/Kgs. Enghave Thorbjørn Nielsen, thor@frivilligcentervsv.dk
Opfølgning: Aftales
- Unge og gæld
Det er en udfordring, at unge gældsætter sig. Der er behov for at undersøge, hvorfor unge gældsætter sig, og hvad der kan gøres for at minimere antallet. Socialforvaltningen er derfor i samarbejde med Frivilligcenter SR-bistand interesseret i at få undersøgt denne problemstilling.
Forvaltning: Socialforvaltningen
Tilbud: Sparring med Frivilligcenter SR-Bistand
Estimeret tid: 2 timer ugentligt
Opfølgning: Aftales
Andre relevante temaer: Børn og unge
- Synliggørelse af muligheder for frivilligt arbejde i lokalområdet Nørrebro/Nordvest
Der er behov for at synliggøre de mange muligheder der er for at lave frivilligt arbejde på Nørrebro og i Nordvest. Socialforvaltningen er derfor i samarbejde med Frivilligcenter SR-bistand interesseret i at få undersøgt, hvordan flere studerende og andre målgrupper kan få øjnene op for muligheden for at udføre frivilligt arbejde i lokalområdet.
Forvaltning: Socialforvaltningen
Tilbud: Sparring med Frivilligcenter SR-Bistand
Estimeret tid: 2 timer ugentligt
Opfølgning: Aftales
Andre relevante temaer: Kommunikation
- Retshjælp og rådgivning
Der er behov for at undersøge, hvilke behov der er for retshjælp og øvrig rådgivning på Nørrebro og i Nordvest. Socialforvaltningen er derfor i samarbejde med Frivilligcenter SR-bistand interesseret i at få undersøgt behovet i området.
Forvaltning: Socialforvaltningen
Tilbud: Sparring med Frivilligcenter SR-Bistand
Estimeret tid: 2 timer ugentligt
Opfølgning: Aftales
Andre relevante temaer: Jura
- Frivillige organisationers syn på samarbejde med Københavns Kommune
Sundheds- og Omsorgsforvaltningen har mange berøringsflader og samarbejder med frivillige organisationer. Men kan det gøres endnu bedre? Med det formål at skabe et stærkere grundlag for samarbejde med de frivillige organisationer, skal projektet bidrage med viden om, hvad de frivillige organisationer ser af muligheder og udfordringer i samarbejdet med Københavns Kommunes Sundheds- og Omsorgsforvaltning.
Forvaltning: Sundheds-og Omsorgsforvaltningen
Tilbud: Sparring på projektbeskrivelse. Hjælp til afgrænsning af fokus. Hjælp til kontakt til frivillige organisationer
Estimeret tid: 6 timer
Data: Primært kvalitative data. I samarbejde med forvaltningen udpeges relevante organisationer. Interviews med frivillige organisationer. Evt. laves en litteraturgennemgang
Opfølgning: Vi vil meget gerne høre om resultaterne fra projektet gennem et mundtligt oplæg, som de studerende holder efter projektets afslutning. Om muligt inviteres de frivillige organisationer med, som projektet har involveret. Vi vil også gerne læse de studerendes opgave
Kommunikation
Problemstillingerne kommer fra alle hjørner af Københavns Kommune, og varierer fra at være en idé, vi ønsker jeres hjælp til at undersøge nærmere, til et konkret projekt, der har brug for en helt specifik løsning.
Vi ser frem til at høre jeres bud på, hvordan vi gør København en bedre by for alle borgere.
Hvordan starter man et projektsamarbejde
1. Vælg den problemstilling du/I ønsker at arbejde med
2. Send en mail via kontaktformularen nedenfor
3. Aftal nærmere forløb med kontaktpersonen
Forslag til projekt:
- Job til alle
Aktuelt står mere end 8.500 voksne kontanthjælpsmodtagere uden job ofte pga. sociale eller psykiske problemer. En lang ledighedsperiode øger risikoen for, at man ikke får ordentligt fodfæste eller vender tilbage til arbejdsmarkedet. Mange virksomheder vil gerne påtage sig et socialt ansvar. Københavns Kommune er interesseret i, at kendskabet til småjobs udbredes, så der kan skabes flere job af få timer til de af byens borgere, som ikke kan påtage sig et job på fuld tid. De små opgaver, der fylder rundt omkring i de københavnske virksomheder, kan være det helt rigtigt job for nogle, og give borgerne en ny chance.
De studerende kan fx stå for en informationskampagne, der skal gøre flere arbejdsgivere, som måske ikke pt. har råd til at ansætte fuld tid, opmærksomme på, at et job ikke nødvendigvis behøver at være på 37 timer. Et job kan være på 5-10 timer og samtidig skabe værdi for både virksomheder og den ansatte.
Forvaltning: Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen
Tilbud:
- Bistå med at udarbejde kommunikation til SoMe, pjecer, info til KK mv.
- Besøg på Jobcenter København
- Møde med en borger der arbejder i et småjob, eller som er blevet selvforsørget gennem et småjob
- Møde med virksomheder der tager et socialt ansvar
Bæredygtighed
Problemstillingerne kommer fra alle hjørner af Københavns Kommune, og varierer fra at være en idé, vi ønsker jeres hjælp til at undersøge nærmere, til et konkret projekt, der har brug for en helt specifik løsning.
Vi ser frem til at høre jeres bud på, hvordan vi gør København en bedre by for alle borgere.
Hvordan starter man et projektsamarbejde
1. Vælg den problemstilling du/I ønsker at arbejde med
2. Send en mail via kontaktformularen nedenfor
3. Aftal nærmere forløb med kontaktpersonen
Forslag til projekt:
Anvendelse af overskudsjord
Der genereres ca. 3 mio. ton overskudsjord om året i Københavns Kommune. Jorden opgraves fra byens bygge- og anlægsprojekter, transporteres på lastbiler og anvendes i dag primært til indvinding af nyt land, klimabeskyttelse og landbrugsmæssig forbedring. Kan jordressourcen håndteres eller udnyttes mere bæredygtigt? Analyserer man for de rigtige forurenende stoffer i forurenet jord? Forurener vi hurtigere jorden i København end vi kan rense den op? Hvordan påvirker jordforureningen vandkvaliteten i havnen?
Forvaltning: Teknik- og Miljøforvaltningen
Tilbud: f. eks. En uges praktik på kommunens jorddepot i NordhavnSortering blandt brugerne på videregående uddannelsesinstitutioner
Der er et stort potentiale for bedre sortering blandt studerende og andre brugere af de videregående uddannelsesinstitutioner i København. Københavns Kommune ønsker en øget sorteringsgrad og genanvendelse af Københavns videregående uddannelsers affald, både ved hjælp af tekniske installationer, ændringer i praksis eller noget helt tredje. Ønsket udspringer af Københavns Kommunes mål om 70% genanvendelse (Ressource- og Affaldsplanen 2024).
Forvaltning: Teknik- og Miljøforvaltningen
Tilbud: 2-3 interview med erhvervsaffaldskonsulent
Estimeret tid: 2-3 timer
Opfølgning: Der ønskes en afsluttende afrapportering, evt. inden eksamen, for at give feedback, som eleverne kan benytte til eksamen
Andre relevante temaer: Bæredygtighed, affald, adfærd, social proofMiljøledelse og kortlægning af væsentlige miljøforhold i Teknik- og Miljøforvaltningen
Københavns Kommune er miljøledelses certificeret efter ISO 14001. Vi er en kommune med ca. 45.000 medarbejdere og over 2000 adresser. I Teknik- og Miljøforvaltningen er der ca. 200 ”virksomheder” og de er kategoriseret i forskellige typer risikokategorier i tilknytning til væsentlige miljøforhold. Kortlægning af væsentlige miljøforhold skal opdateres og der skal udvikles en operationel metode til at gøre det med 3 års mellemrum.
Forvaltning: Teknik- og Miljøforvaltningen
Tilbud: Introduktion til miljøledelse i kommunen, sparring på metode og overholdelse af kravkriterier fra standarden og adgang til en række virksomheder, hvor der kan afprøves og testes kortlægningsmetoder
Estimeret tid: Københavns Kommune forventer, at der som minimum i projektet vil være et opstartsmøde om projektet – hvor problemformulering fremlægges et midtvejs-møde med halvvejsrapportering et afslutningsmøde med fremlæggelse af konklusioner. Teknik- og Miljøforvaltningens kontaktperson deltager på alle ovenstående møder, som derudover står for præsentation af datamaterialer og sikrer de nødvendige kontakter til relevante virksomheder.
Data: Eksisterende risikokortlægning, viden fra interne auditrapporter og forbrugsdata i usikkert omfang
Opfølgning: På baggrund af projektsamarbejdet aftales det med de studerende, hvorledes de vil fremlægge det afsluttede forløb
Andre relevante temaer: Miljø og ressourceforvaltningVirksomhedsnetværk til minimering af plast og engangsemballage i byrummet
Formålet med virksomhedsnetværket er at afdække virksomhedernes evt. interesse i og muligheder for at gøre brug af systemer og teknologier, der kan minimere plast- og andet engangsaffald. Disse planlægges testet i en lokation i et hyppigt besøgt område i København. I testperioden kan virksomhederne i området tilmelde sig en ordning, hvor de vha. nye systemer og teknologier genbruger take-away emballage igen og igen. Herved reduceres mængden af affald. Hvordan kan en returordning på plast- og take-away emballage bedst struktureres og hvordan kan det skaleres op til hele byen?
Forvaltning: Teknik- og Miljøforvaltningen
Tilbud: Deltag i 1-2 netværksmøder, hvor de involverede aktører skal finde frem til de bedste løsninger (type af emballage, retursystemet, kortlægning af interessenter). Samt få adgang til data fra testperioden
Estimeret tid: Foruden deltagelse i de to netværksmøder, afsættes der løbende tid til sparring (skriftligt såvel som fysisk). 12 timer i alt
Opfølgning: På baggrund af projektsamarbejdet aftales det med de studerende, om der er et fælles behov/ønske om afrapportering efter et afsluttet forløb. Det kan med fordel aftales tidligt i samarbejdet. Der kan både være tale om et fysisk produkt og/eller en mundtlig præsentation. En opfølgning kan på den måde give anledning til at reflektere over nye problemstillinger, som andre studerende kan undersøge/belyse, hvis forvaltningen ønsker dette
Andre relevante temaer: Affaldsminimering, undgå affald i gaderne og triple helix tilgangHvordan kan kommunen understøtte bæredygtige spisevaner i byen som helhed?
Fødevaresystemet står for ca. en tredjedel af de globale CO2 udledninger, og byerne står for den største andel af forbruget af fødevarer. Københavns Kommune arbejder i dag med at reducere klimaaftrykket fra de kommunale måltider, men kommunens eget forbrug er marginalt ift. resten af byen. Hvis vi skal gøre noget ved byens samlede klimaaftryk fra fødevarer, så skal alle byens forbrugere med på rejsen. Hvilke muligheder har kommunen for at understøtte adfærdsændringer hos københavnere og virksomheder ift. fødevareforbrug? Her kan det være interessant at overveje en kombination af fysisk byudvikling som kommunikation.
Forvaltning: Økonomiforvaltningen
Tilbud: Møder og sparring
Estimeret tid: Ca. 4-6 timer i projektperioden
Data: Adgang til eksisterende viden i Københavns Kommune
Andre relevante temaer: Byudvikling, partnerskaber
Kulturliv
Problemstillingerne kommer fra alle hjørner af Københavns Kommune, og varierer fra at være en idé, vi ønsker jeres hjælp til at undersøge nærmere, til et konkret projekt, der har brug for en helt specifik løsning.
Vi ser frem til at høre jeres bud på, hvordan vi gør København en bedre by for alle borgere.
Hvordan starter man et projektsamarbejde
1. Vælg den problemstilling du/I ønsker at arbejde med
2. Send en mail via kontaktformularen nedenfor
3. Aftal nærmere forløb med kontaktpersonen
Forslag til projekt:
Værdien af kultur-, fritids- og idrætsaktiviteter
Med det formål at konkretisere og eksemplificere værdien af henholdsvis ”kultur og kulturelle aktiviteter” og ”fritids- og idrætslivet” blandt københavnerne undersøges følgende:
- Hvad har nedlukningen af kulturområdet under corona-krisen betydet for de værdier københavnerne tillægger kultur og kulturelle aktiviteter?
- Hvad har nedlukningen af fritids- og idrætslivet betydet for københavnernes hverdag, sundhed, livskvalitet m.v.?
Det er muligt at vælge ét af spørgsmålene - kultur eller fritid/idræt - eller begge.
Der ønskes en casesamling, der giver konkrete beskrivelser af forskellige grupper af københavneres (børn, unge, voksne og ældre) behov, opfattelser og erfaringer samt en mere kvantitativ undersøgelse af spørgsmålet/ene alternativt en beskrivelse af, hvordan der kan laves en kvantitativ undersøgelse.
Forvaltning: Kultur- og Fritidsforvaltningen
Tilbud: Kultur- og Fritidsforvaltningen står til rådighed for et til to indledende møde(r) om problemstilling, baggrund og formål, herunder afgrænsning af ”kultur” samt ”fritid/idræt”
Data: Data/fakta om nedlukningen og genåbningen samt data om de ydelser, herunder nyudviklede formater/ydelser, som det har været muligt for borgerne at få indenfor såvel kultur som fritids- og idrætsområdet under corona-nedlukningen.- Let registreringspraksis og strategisk anvendelse af data på kultur- og fritidsområdet i Københavns bydele
En stor del af Københavns kultur- og fritidsliv drives af 10 bydelsenheder (12 bydele) under Københavns Kommune. Kommunen har et ønske om dels at blive bedre til at anvende eksisterende data strategisk, dels at finde nogle modeller til registrering af data, som ikke påfører medarbejdere og ledere i bydelene for meget arbejde. Derfor efterspørges en projektgruppe, som vil se nærmere på følgende:
- Hvordan eksisterende data på kultur- og fritidsområdet for de 12 københavnske bydele kan struktureres meningsfyldt for at kunne foretage strategiske valg og sikre en mere systematisk opfølgning på aktiviteter fra år til år.
- Hvordan man kan lave enkle registreringspraksisser for nogle af de oplysninger, som ikke kan ses af eksisterende data. Det kunne fx omhandle brugertilfredshed ved en aktivitet, efterspørgsel efter nye aktiviteter og mere almene brugsbehov ved besøg på kulturhuse, biblioteker og idrætsanlæg. Denne opgave forudsætter også nogle overvejelser og vinklinger på, hvad der er relevant at få input om, når vi ser på kultur- og fritidsområdet, som ikke nødvendigvis kan måles alene på antal deltagere etc.
De to punkter kan deles op i to selvstændige opgaver, hvis det matcher bedre med rammerne på studiet. Og hvis der kun er studerende, som vil lave et projekt om ét af punkterne, har dette også interesse.
Forvaltning: Kultur- og Fritidsforvaltningen
Tilbud: Interview eller lignende med medarbejdere og ledere i de 10 bydelsenheder. Dette vil blive tilpasset til den enkelte rapport. Vi kan ikke garantere mere end 4 interviews, men forventer, at flere interviews er mulige. Mulighed for observation til forskellige aktiviteter.
Estimeret tid: Det er vanskeligt at sætte præcist timetal på. Det kræver en forventningsafstemning i forbindelse med selve projektet. Men et groft estimat er, at der kan afsættes 6-8 timer til interviews (anden form for empirisamling er absolut mulig – fx observation til aktiviteter). Derudover vil der være mulighed for løbende sparring med kontaktperson.
Data: Data for anvendelse af kultur- og fritidsfaciliteter. Data for besøgstal på de forskellige kultur- og fritidsinstitutioner. - Bedre kapacitetsudnyttelse af kommunens idrætsanlæg
Københavns Kommune drifter en lang række idrætsanlæg og -haller. Idrætsfaciliteterne bliver brugt af både idrætsforeninger og private og primært fra kl. 16 og frem til 22. Der er derfor tidspunkter på dagen, hvor udnyttelsesgraden er lav. Forvaltningen er interesseret i at få undersøgt, hvilke initiativer der skal til for at tiltrække nye bruger på de tidspunkter, hvor idrætsfaciliteterne står tomme. Hvilke eksempler findes fra andre kommuner og andre nordiske lande, hvor man er lykkes med at få flere brugere ind på ”skæve” tidspunkter. Forvaltningen er desuden interesseret i at få gennemført en brugerundersøgelse blandt de eksisterende brugere mhp. undersøgelsen af nye tiltag, som kunne få dem til at bruge idrætsfaciliteterne på nye tidspunkter.
Forvaltning: Kultur- og Fritidsforvaltningen – Kultur & Fritid Østerbro
Tilbud: Få kontorplads ud i en idrætshal, hvor man kan møde brugere og lave observationer. Mulighed for sparring à 3 x 1½ time.
Estimeret tid: Den projektansvarlig giver et estimat i forbindelse med opstart af samarbejdet.
Data: Fra vores bookingsystem
Mad
Problemstillingerne kommer fra alle hjørner af Københavns Kommune, og varierer fra at være en idé, vi ønsker jeres hjælp til at undersøge nærmere, til et konkret projekt, der har brug for en helt specifik løsning.
Vi ser frem til at høre jeres bud på, hvordan vi gør København en bedre by for alle borgere.
Hvordan starter man et projektsamarbejde
1. Vælg den problemstilling du/I ønsker at arbejde med
2. Send en mail via kontaktformularen nedenfor
3. Aftal nærmere forløb med kontaktpersonen
Forslag til projekt:
Opstart af madklub og alkoholfrie fester for unge på Amager (1. halvår 2024)
Maskinhallen er et brugerdrevet kulturhus og forsamlingshus, der involverer lokale borgere og foreninger) i kulturproduktion og sociale aktiviteter. Et projekt om inklusion og fællesskab for unge starter op i foråret 2024 og i den forbindelse vil vi gerne have belyst, hvad der kan motivere vores unge målgruppe til at deltage aktivt i at holde alkoholfrie fester og madklubevents.OBS: Projektet ønskes gennemført i første halvår 2024.
Forvaltning: Socialforvaltningen
Tilbud: Sparring med Frivilligcenter Amager
Estimeret tid: Samlet 20 timer eller efter nærmere aftale
Kontaktperson: Aurelia Boelsbjerg, aktivitetskoordinator, 60570530/aurelia@frivilligcenteramager.dk
Andre relevante temaer: Kultur
Opfølgning: Efter aftaleVærdien af madklubevents og alkoholfrie fester for unge på Amager (2. halvår 2024)
Maskinhallen er et brugerdrevet kulturhus og forsamlingshus, der involverer lokale borgere og foreninger) i kulturproduktion og sociale aktiviteter. Vi kører et projekt, hvor unge deltager aktivt i madklubevents og alkoholfrie fester. Vi ønsker at få belyst, hvordan de unge selv vurderer betydningen af at være med i projektet.OBS: Projektet ønskes gennemført i andet halvår 2024.
Forvaltning: Socialforvaltningen
Tilbud: Sparring med Frivilligcenter Amager
Estimeret tid: Samlet 20 timer eller efter nærmere aftale
Kontaktperson: Aurelia Boelsbjerg, aktivitetskoordinator, 60570530/aurelia@frivilligcenteramager.dk
Andre relevante temaer: Kultur
Opfølgning: Efter aftale- Hvordan ændres madkultur?
Vi ved alle, at vi står over for en større forandring ift. at skulle spise anderledes for at sikre en bæredygtig fremtid, men det er lettere sagt end gjort. Madkultur er indgroet i adfærden, sensorikken, sociale sammenhænge hos enkeltindivider og samfundet som helhed. Så hvilke handlemuligheder har samfundet ift. at understøtte, at den danske madkultur går i en mere bæredygtig retning jf. det danske klimareduktionsmål?
Forvaltning: Økonomiforvaltningen
Tilbud: Møder og sparring
Data: Adgang til baselinemålinger og eksisterende viden
Social udsathed
Problemstillingerne kommer fra alle hjørner af Københavns Kommune, og varierer fra at være en idé, vi ønsker jeres hjælp til at undersøge nærmere, til et konkret projekt, der har brug for en helt specifik løsning.
Vi ser frem til at høre jeres bud på, hvordan vi gør København en bedre by for alle borgere.
Hvordan starter man et projektsamarbejde
1. Vælg den problemstilling du/I ønsker at arbejde med
2. Send en mail via kontaktformularen nedenfor
3. Aftal nærmere forløb med kontaktpersonen
Forslag til projekt:
Socialt udsatte med i fællesskaber/netværk
Det er en udfordring, at mange socialt udsatte er ensomme og uden netværk. Socialforvaltningen er derfor i samarbejde med Frivilligcenter Valby/Vesterbro/Kgs. Enghave interesseret i, at få undersøgt hvordan man i højere grad kan få inkluderet socialt udsatte i flere fællesskaber/netværkForvaltning: Socialforvaltningen
Tilbud: Sparring med Frivilligcenter Valby/Vesterbro/Kgs. Enghave
Estimeret tid: Det kommer an på frivilligcentrets ressourcer på det givne tidspunkt, og omfanget af opgaven og antal elever
Kontaktperson: Sekretariatsleder fra Frivilligcenter Valby/Vesterbro/Kgs. Enghave Thorbjørn Nielsen, thor@frivilligcentervsv.dk
Opfølgning: Aftales
Andre relevante temaer: Socialt udsathedSocialt sårbare unge
Socialforvaltningen ønsker at få undersøgt, hvordan studerende kan inkludere socialt sårbare unge i fællesskaber, som kan understøtte, at socialt sårbare unge deltager i netværk og kommer/fastholdes i uddannelse.
Forvaltning: Socialforvaltningen
Tilbud: Sparring med fagmedarbejdere
Estimeret tid: Aftales
Opfølgning: Aftales
Andre relevante temaer: Frivillighed og foreningsliv, kultur
Udsatte unge til inkluderende kulturproduktion
Maskinhallen er et nyt brugerdrevet kulturhus og lokalt forsamlingshus, der skal involvere lokalbefolkningen (borgere og foreninger) i kulturproduktion og sociale aktiviteter (fællesspisning, events, suppekøkken, teater, koncerter m.v.). Det ønskes at få belyst, hvordan Frivilligcenter Amager kan involvere udsatte unge som en del af det frivillige team tilknyttet Maskinhallen.
Forvaltning: Socialforvaltningen
Tilbud: Sparring med Frivilligcenter Amager
Estimeret tid: 20 timer
Opfølgning: Aftales
Andre relevante temaer: Kultur
Sundhed
Problemstillingerne kommer fra alle hjørner af Københavns Kommune, og varierer fra at være en idé, vi ønsker jeres hjælp til at undersøge nærmere, til et konkret projekt, der har brug for en helt specifik løsning.
Vi ser frem til at høre jeres bud på, hvordan vi gør København en bedre by for alle borgere.
Hvordan starter man et projektsamarbejde
1. Vælg den problemstilling du/I ønsker at arbejde med 2. Send en mail via kontaktformularen nedenfor 3. Aftal nærmere forløb med kontaktpersonen
Udvikling af professionsidentitet i omstillingen til det nære sundhedsvæsen.
Der ønskes viden om sundhedsprofessionelles identitetsudvikling, specielt i relation til forståelsen og oplevelsen af deres opgaver i det nære sundhedsvæsen. Sundhedsvæsenet er under transformation og der er et stort fokus på det nære sundhedsvæsen. Med Ældreloven er tværfaglige teams med nærvisitation implementeret i Københavns Kommune. Med forandringerne, opstår der naturligt ændringer i de opgaver, roller og kompetencer, som sundhedsprofessionelle besidder og udvikler. Sundheds- og Omsorgsforvaltningen er interesserede i at belyse, hvordan disse forandringer påvirker sundhedsprofessionelle i kommunen. Ved at undersøge sundhedsprofessionelles tanker om, og oplevelser af, de forestående ændringer, kan vi opnå en dybere forståelse af, hvordan forandringerne er med til at forme sundhedsprofessionelles (fx sygeplejersker) professionsidentitet.
Data: Viden kan fx opnås igennem kvalitative interviews, felt observationer og/eller spørgeskemaundersøgelser.
Forvaltning: Sundheds- og Omsorgsforvaltningen
Tilbud: Sundheds- og Omsorgsforvaltningen hjælper med at formidle kontakt til enheder i Københavns Kommune, hvor der kan rekrutteres informanter.
Telemedicinsk hjemmemonitorering - Telma på borgers egen smartphone
Der ønskes viden om hvordan borger oplever at have Telma på sin egen smartphone og hvordan det påvirker oplevelsen af håndtering af KOL og/eller Hjertesvigt.
Data: Gennem kvalitativt feltarbejde og kvalitative data.
Forvaltning: Sundheds- og Omsorgsforvaltningen
Tilbud: God mulighed for at øve metoder inden for kvalitativt feltarbejde. Der ønskes som udgangspunkt studerende på relevant kandidatniveau.
Tværsektoriel kommunikation
Der ønskes viden om, hvorfor tværsektoriel kommunikation i sundhedsvæsenet kan være behæftet med udfordringer – evt. afgrænset til et område, som fx fald, Parkinsons eller anden diagnose/udfordring, hvor et stærkt tværsektorielt samarbejde er centralt.
Data: Fx gennem et litteraturstudie eller feltarbejde, hvor den studerende følger i borgerens og medarbejdernes fodspor ift. at observere deres adfærd ifm. tværsektoriel kommunikation. Kan evt. suppleres med interview af medarbejdere eller borgere - eller evt. et studie hvor der laves audit.
Forvaltning: Sundheds- og Omsorgsforvaltningen
Tilbud: Sparring på projekt ud fra tidligere udviklingsprojekter/erfaring, hjælp til ansøgning om tilladelse & rekruttering af informanter
Ældre
Problemstillingerne kommer fra alle hjørner af Københavns Kommune, og varierer fra at være en idé, vi ønsker jeres hjælp til at undersøge nærmere, til et konkret projekt, der har brug for en helt specifik løsning.
Vi ser frem til at høre jeres bud på, hvordan vi gør København en bedre by for alle borgere.
Hvordan starter man et projektsamarbejde
1. Vælg den problemstilling du/I ønsker at arbejde med
2. Send en mail via kontaktformularen nedenfor
3. Aftal nærmere forløb med kontaktpersonen
Forslag til projekt:
Ældres borgeres brug af byrummet
Der ønskes en undersøgelse af, hvordan ældre mennesker (65+) bruger byen og hvad der skal til for at de bruger byrummet mere. Det kan være en komparativ analyse - hvad findes der af viden inden for området og hvordan kan vi gøre den viden brugbar i Sundheds- og Omsorgsforvaltningen? Det kan også være en kvalitativ analyse hvor der kan tages udgangspunkt i spørgsmål som: Hvordan bruger ældre mennesker byen? Hvad er deres ønsker til hvordan deres nærmiljø skal se ud? Hvad oplever de som inkluderende byrum – og ekskluderende? Projektet vil indgå i forvaltningens arbejde omkring Fremtidens ældrevenlige og sunde København.Data: Undersøgelsen kan bruge metoder som tekstanalyse, byvandring, interviews og lign.
Forvaltning: Sundheds- og Omsorgsforvaltningen
Tilbud: Sundheds- og Omsorgsforvaltningen vidensdeler om ældres behov og brug af byrum og formidler kontakt til målgruppen.Samvær og sammenhold i ældreboliger
En undersøgelse af, hvad der styrker sammenhold og samvær i ældreboligområder. Der kan tages udgangspunkt i spørgsmål som: hvilke aktiviteter findes og hvilken betydning har det, at deltage i dem? Hvad afholder fra deltagelse? Hvad bruges fælleslokaler til – hvilken dynamik ses mellem dem, der mødes i fælleslokalet i selve mødet og efter? Projektet vil indgå i forvaltningens arbejde omkring Fremtidens ældrevenlige og sunde København.Data: Undersøgelsen kan bruge metoder som interviews, spørgeskemaer og lign.
Forvaltning: Sundheds- og Omsorgsforvaltningen
Tilbud: Sundheds- og Omsorgsforvaltningen giver et overblik og boformer for ældre, tilknyttede aktiviteter og formidler kontakt til målgruppen.Fastholdelse af egen træning
Der ønskes viden om, hvilken form for træning ældre selv tager initiativ til og engagerer sig i. Det kan være formaliseret træning fx i en forening eller træning igennem hverdagsaktiviteter, træning i kommunale tilbud eller i fitness. Der ønskes perspektiver på, hvordan teknologier eller civilsamfundet, byrummet og lokale aktiviteter kan understøtte borger i at fastholde træningen. Hvordan får vi ældre til at fastholde træning i det daglige?Data: Undersøgelsen kan bruge metoder som interviews, spørgeskemaer og lign.
Forvaltning: Sundheds- og Omsorgsforvaltningen
Tilbud: Sundheds- og Omsorgsforvaltningen formidler kontakt til målgruppen.Fremstillingen af den ældre - en gammel voksen?
Der ønskes viden om, hvordan kommunen skal tilpasse sine tilbud til fremtidens ældre. Keith Richard og Bob Dylan er begge over 80, og snart har 68-generationen brug for hjælp for at klare deres dagligdag. Trends og bøger som bl.a. Aske Juul Lassens fagbog "De nye gamle" peger på at dagens ældre oplever en trang på livet og ønsker at bidrage og deltage i samfundet i højere grad end at være passive "gamle". Men passer den fortælling for alle københavnere, eller er der forskel mellem borgergrupper? Nogle har måske brug for mere hjælp for at kunne bidrage og være aktive i samfundet, mens andre slet ikke kan genkende sig i det billede? Hvordan er synet på aldring ændret igennem tiden? Hvordan ser vi på aldring i dag – og hvordan ændrer vi fortællingen i kommunerne om ældre til at være en ressourcestærk gruppe, som gerne vil bidrage? Hvordan skal kommunen tilpasse sine tilbud efter "de nye ældre"? Eller hvad gør det ved den fagprofessionelle rolle, når man skal arbejde med en ny type borgere?Data: Metoden kan være litteraturstudie, interviews med borgere, de unge ældre, dialog med kommunikationsbureauer.
Forvaltning: Sundheds- og Omsorgsforvaltningen.
Tilbud: Sundheds- og Omsorgsforvaltningen formidler kontakt til respondenter, fx personale i hjemmeplejen.Frivillighed
Civilsamfundet og samarbejde med pårørende er en bærende værdi i den nye ældrelov og set i lyset af nuværende og kommende rekrutteringsudfordringer er ønsket at samarbejde mere med civilsamfundet og frivillige i løsningen af praktiske opgaver omkring ældre borgere i hjemmeplejen og på plejehjem. Der efterlyses en undersøgelse af de ældres, deres pårørende og medarbejdernes oplevelser af og erfaringer med at frivillige hjælper med de praktiske opgaver. Indhold i undersøgelsen kan fx være:
• Hvilke udfordringer og potentialer identificeres i krydsfeltet mellem borgere, pårørende, medarbejdere og frivillige, når frivillige løser praktiske hverdagsopgaver?
• Konkret afdækning af eksisterende erfaringer med fælles løsning af opgaver, herunder en undersøgelse af om frivillige løser opgaven bedre eller dårligere?
• Hvad der skal til for at borgere, pårørende og medarbejdere er trygge ved at opgaven løses af frivillige, og hvordan klædes de frivillige på til opgaven?Data: Metoden er interview med ældre i hjemmeplejen, deres pårørende og medarbejdere som møder frivillige i dagligdagen
Forvaltning: Sundheds- og Omsorgsforvaltningen
Tilbud: Sundheds- og Omsorgsforvaltningen formidler kontakt til respondenter.Fra rådgivning til handling – hvornår rykker det noget?
Kommunen rådgiver ofte borgere om teknologier, som kan gøre hverdagen lettere, men som borger selv skal indkøbe. Der efterlyses en undersøgelse af, de ældre og deres pårørendes brug af den råd og vejledning de får
Hvad sker der for borger i mødet med kommunen som rådgiver? Hvordan tager de de gode råd til sig? Hvordan formidler vi bedst muligt til borgere? hvordan kan vi forbedre chancerne for, at borgerne handler på den råd og vejledning de har fået.Data: Metoden er interview med borgere, fx borgere der har haft forebyggende besøg. Det kan også være opfølgende interview med borgere, der har besøgt kommunens læringslejligheder eller haft besøg af en visitator.
Forvaltning: Sundheds- og Omsorgsforvaltningen
Tilbud: Sundheds- og Omsorgsforvaltningen formidler kontakt til målgruppen.